• Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων ΣΕΣ
  • Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων ΣΕΣ
  • Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων ΣΕΣ

Ε.Δ. Τεύχος 159, Οκτώβριος - Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2007 - Η ΣΤΗΛΗ ΤΟΥ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΥ

Ευρετήριο
Ε.Δ. Τεύχος 159, Οκτώβριος - Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2007
ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΒΗΜΑ
ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ Δ.Σ.
ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ ΜΕΛΩΝ 2007
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΠΡΟΣ ΑΠΟΦΥΓΗ
Η ΣΤΗΛΗ ΤΟΥ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΥ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ & ΝΕΑ
ΣΥΝΕΔΡΙΑ
ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ
Όλες οι Σελίδες

Η ΣΤΗΛΗ ΤΟΥ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΥ

Πεζοί στην πόλη..

Η αλήθεια είναι ότι δεν είναι και εύκολο πράγμα να κυκλοφορείς πεζός στην πόλη. Δυσκολεύεσαι να περπατήσεις σε πεζοδρόμια γιατί κάποιοι θεώρησαν ότι είναι θέσεις στάθμευσης, ενίοτε σε «ξεχνάνε» οι τροχονόμοι και παραμένεις εγκλωβισμένος σε μια νησίδα εν μέσω μιας διασταύρωσης μέχρι να σου κάνουν σήμα να περάσεις, σε «κυνηγάνε» μηχανάκια στα πεζοδρόμια αλλά το βασικότερο είναι ότι τις περισσότερες φορές που περνάς απέναντι το δρόμο –πολλές φορές ακόμα και με πράσινο!- νοιώθεις ότι κινδυνεύει η ζωή σου από τα αυτοκίνητα. 

Και αυτή είναι η μέση κατάσταση. Ας μη μιλήσουμε για την μητέρα που προσπαθεί να μετακινηθεί στην πόλη με το παιδί στο καροτσάκι ή για τους ανθρώπους με κινητικά προβλήματα.

Συμπληρωματικά σε αυτές τις μικρές καθημερινές «περιπέτειες» των πεζών, έρχεται και η «κριτική» των οδηγών, οι οποίοι ξεχνώντας τις -ως επί το πλείστον- απαράδεκτες συνθήκες που βιώνουν οι πεζοί σ' αυτήν την πόλη, κάνουν και χιούμορ όπως «μάλλον χρειάζεται και δίπλωμα κυκλοφορίας για πεζούς».

Το θέμα είναι ότι ο πεζός δεν χρειάζεται δίπλωμα κυκλοφορίας για να βγει να περπατήσει μέσα στην πόλη. Έτσι, μπορεί να είναι ο οποιοσδήποτε. Από ένα βιαστικό παιδί χωρίς την αίσθηση του κινδύνου μέχρι έναν ώριμο ενήλικα. Από έναν άνθρωπο υπερβολικά προσεχτικό μέχρι έναν υπερβολικά αφηρημένο.

Μια άποψη είναι ότι ανεξάρτητα με το τι είδους πεζός κυκλοφορεί στο δρόμο και ανεξάρτητα από το πόσο σωστά ή όχι βαδίζει, είναι υποχρέωση του κάθε οδηγού να τον προστατέψει. Αυτή είναι η λογική στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες.. ότι ο πεζός έχει πλήρη προτεραιότητα απέναντι σε όλα τα οχήματα.

Υπάρχει όμως και μια άλλη άποψη ότι όσο επικίνδυνοι είναι οι «απρόσεχτοι» οδηγοί για τους πεζούς, άλλο τόσο επικίνδυνοι μπορούν να αποβούν και οι «απρόσεχτοι» πεζοί για τον ίδιο τους τον εαυτό.

Και η τελευταία άποψη είναι σωστή ..τόσο σωστή όσο και η πρώτη. Ουσιαστικά δεν είναι αντίθετες, αλλά μάλλον είναι συμπληρωματικές. Η σωστή συμπεριφορά πεζών στο δρόμο είναι εξίσου σημαντική με την σωστή οδηγική συμπεριφορά.

Σαφώς λοιπόν οφείλουν οι οδηγοί να σέβονται τους πεζούς αλλά και οι πεζοί οφείλουν να ακολουθούν βασικούς κανόνες κυκλοφορίας για να προστατέψουν την ίδια τους τη ζωή:

  1. Αν έχετε μαζί σας παιδιά,  μην τα αφήνετε ποτέ από το χέρι σας.
  2. Βαδίζετε πάντα στο πεζοδρόμιο (όταν αυτό δεν χρησιμοποιείται ως χώρος στάθμευσης τουλάχιστον..).
  3. Μάθετε τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας π.χ.
    1. δεν περνάτε ποτέ με κόκκινο ακόμα και αν ο δρόμος φαίνεται άδειος και μάλλον προλαβαίνετε να περάσετε απέναντι ..
    2. χρησιμοποιείτε τις διαβάσεις πεζών, κι όχι άλλο σημείο του δρόμου επειδή συντομεύει η απόσταση για ελάχιστα μέτρα..
  4. Διασχίστε το δρόμο κάθετα-ποτέ διαγώνια-και χωρίς να τρέχετε. Η πορεία σας να είναι πάντα ευθεία και σταθερή.
  5. Όπου υπάρχει τροχονόμος περνάτε μόνο όταν σας ανοίγει το ρεύμα. Μάθετε την έννοια των σημάτων του τροχονόμου.
  6. Όταν βγαίνετε στο δρόμο εξερχόμενοι από σημεία που δεν φαίνεστε (π.χ. μπροστά από σταματημένα μεγάλα οχήματα) μη βγαίνετε απότομα..  

Μην ξεχνάμε ότι οι κανόνες οδικής κυκλοφορίας όπως τίθενται από τον ΚΟΚ πρέπει να εφαρμόζονται από όλους, και τους οδηγούς αλλά και τους πεζούς. Μην ξεχνάμε ότι ο ΚΟΚ είναι κώδικας ζωής για όλους όσους κυκλοφορούν στον δρόμο με όποιο τρόπο και αν το κάνουν.

Αγγελική Κοψαχείλη