• Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων ΣΕΣ
  • Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων ΣΕΣ
  • Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων ΣΕΣ

Ε.Δ. Τεύχος 169, Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2009 - ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Ευρετήριο
Ε.Δ. Τεύχος 169, Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2009
ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΒΗΜΑ
ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ Δ.Σ.
ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
Όλες οι Σελίδες

ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Μετρό Θεσσαλονίκης
Και νέα προβλήματα με το Μετρό. Μπορεί η διάνοιξη των σηράγγων να συνεχίζεται ομαλά και ο Μετροπόντικας «Κάσσανδρος» να βρίσκεται πλέον στο ύψος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, αλλά η ομαλή πορεία του αναμένεται να διακοπεί όταν φτάσει στο σταθμό «Παπάφειο». Ο λόγος είναι ότι ο συγκεκριμένος σταθμός … δεν υπάρχει καν, αφού η Μητρόπολη Θεσσαλονίκης, στην οποία ανήκει το ίδρυμα Παπάφειο, έχει προβάλει αξιώσεις σχετικές με την παράδοση του χώρου για την κατασκευή του εν λόγω σταθμού. Από τη στιγμή που οι διαπραγματεύσεις ολοκληρωθούν, η κατασκευή του σταθμού θα διαρκέσει τουλάχιστον έξι μήνες, διάστημα στο οποίο οι δύο Μετροπόντικες θα «ξεκουράζονται» αναγκαστικά έξω από το σταθμό.
Ένα άλλο πρόβλημα, όχι τεχνικό, αλλά κοινωνικό, σχετίζεται με τις επιχειρήσεις και τα εμπορικά καταστήματα στις περιοχές των εργοταξίων του Μετρό, ο κύκλος εργασιών των οποίων έχει μειωθεί δραματικά από την έναρξη των έργων, ενώ πολλά αντιμετωπίζουν πρόβλημα βιωσιμότητας. Στις αρχές Δεκεμβρίου, 154 καταστηματάρχες των περιοχών Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού και Πλατείας Δημοκρατίας υπέβαλαν γραπτό εξώδικο με τα αιτήματά τους, ενώ σε σύσκεψη που ακολούθησε προστέθηκαν και οι προφορικές προειδοποιήσεις για κατάθεση ασφαλιστικών μέτρα ή και αγωγών, αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα. Ήδη η Αττικό Μετρό Α.Ε. υποσχέθηκε την αντικατάσταση των λαμαρινένιων πετασμάτων με πλέγματα, ώστε οι όψεις των καταστημάτων να είναι πιο ορατές, ενώ προχωρούν και οι διαδικασίες για διπλασιασμό του αριθμού των αρχαιολόγων που απασχολούνται στο έργο, ώστε οι χρονοβόρες αρχαιολογικές έρευνες να επιταχυνθούν.
Για το ίδιο θέμα, το Τεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης - Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας έχει προγραμματίσει, στις αρχές του 2010, εκδήλωση με θέμα «Μετρό Θεσσαλονίκης - Πορεία και Προοπτικές». Στην εκδήλωση μεταξύ άλλων θα γίνει παρουσίαση της έρευνας «προβλήματα από την κατασκευή του Μετρό στη λειτουργία της Θεσσαλονίκης - προτάσεις για την αντιμετώπισή τους» που εκπόνησε Ομάδα Εργασίας του ΤΕΕ-ΤΚΜ, αποτελούμενη από τους συναδέλφους Γιώργο Δεληβόπουλο, Πέτρο Κρητικό και Γιάννη Πολίτη. Στην εκδήλωση έχουν προσκληθεί για να καταθέσουν τις απόψεις τους όχι μόνο οι φορείς συγκοινωνιακού έργου της πόλης (Αττικό Μετρό, Σ.Α.Σ.Θ. κ.α.), αλλά και εκπρόσωποι του εμπορικού και επαγγελματικού κόσμου, καθώς και ενώσεις πολιτών.

Εξωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης
Σημαντικές εξελίξεις υπήρξαν το τελευταίο δίμηνο στο συγκεκριμένο έργο. Καταρχήν, ο νέος υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτης έδωσε στην Εγνατία Οδός ΑΕ, στο Δήμο Θέρμης και στους τοπικούς φορείς, προθεσμία έως τις αρχές του Ιανουαρίου 2010, ώστε να καταλήξουν σε κοινές προτάσεις για την τροποποίηση της χάραξης της Εξωτερικής Περιφερειακής στην νοτιοανατολική πλευρά του έργου. Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι οι έως σήμερα εγκεκριμένες, από την Εγνατία Οδός ΑΕ, αλλαγές στο έργο δεν έχουν την απαιτούμενη περιβαλλοντική κάλυψη: η Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος του πρ. Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. τις είχε θεωρήσει ως σημαντικές και δεν τις είχε αποδεχτεί, θεωρώντας ότι δεν καλύπτονται από την εγκεκριμένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Κατά συνέπεια απαιτείται εκπόνηση νέα Μ.Π.Ε., στην οποία πρέπει να περιλαμβάνονται όλες οι αλλαγές και η τελική χάραξη του έργου, κάτι που αναμένεται να προκαλέσει νέες καθυστερήσεις.
Όλα τα παραπάνω συνηγορούν στο ότι η προκήρυξη του διαγωνισμού για το έργο τοποθετείται χρονικά στις αρχές του 2011, με την προϋπόθεση της απόλυτα εξασφαλισμένης χρηματοδότησης, κάτι, όμως, που δεν υφίσταται προς το παρόν, αφού λόγω των αλλαγών το κόστος έχει ήδη εκτοξευτεί από το αρχικό ποσό των 600 εκατ. ευρώ στο 1 δις ευρώ.

Αστική Συγκοινωνία Θεσσαλονίκης
Δεκαέξι μήνες λειτουργίας συμπλήρωσε, τον Οκτώβριο του 2009, το 1ο Κέντρο Εξυπηρέτησης Μετακινουμένων Θεσσαλονίκης που λειτουργεί υπό την ευθύνη του Δήμου Καλαμαριάς και του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης. Οι μηνιαίοι τακτικοί επισκέπτες του καλαίσθητου οικίσκου στη γωνία των οδών Αιγαίου και Πόντου ξεπερνούν τους 150, ενώ συνολικά πωλούνται 7.500 εισιτήρια και κάρτες του ΟΑΣΘ. Επιπλέον, 1.200 άτομα επισκέπτονται κάθε μήνα την ιστοσελίδα του Κ.Ε.Μ. Επιπρόσθετα, υπάρχει συνεργασία του Κ.Ε.Μ. με δημοτικούς παιδικούς σταθμούς και δημοτικά σχολεία στο πλαίσιο ευρωπαϊκών προγραμμάτων και εκπαιδευτικών σεμιναρίων για εμπέδωση συμπεριφορών φιλικών στα Μ.Μ.Μ. και υποστήριξη εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης στη Θεσσαλονίκη.
Από τις 16 Δεκεμβρίου 2009, λειτουργεί η νέα γραμμή νο-79 του ΟΑΣΘ για την εξυπηρέτηση του Αερολιμένα «Μακεδονία». Συνδέει express το Αεροδρόμιο με τον ανατολικό τερματικό σταθμό ΙΚΕΑ και λειτουργεί με 33 δρομολόγια και χρόνο διαδρομής 10 λεπτά ανά κατεύθυνση. Με τον τρόπο αυτό, καλύπτεται η σύνδεση του Αεροδρομίου με την ανατολική πλευρά της Θεσσαλονίκης, αφού αφενός στον ανατολικό τερματικό σταθμό καταλήγουν πολλές γραμμές της ανατολικής Θεσσαλονίκης, αφετέρου η υφιστάμενη αστική γραμμή νο-78 του Αεροδρομίου δεν διερχόταν από αυτόν.
Τη δυνατότητα ενημέρωσης για το χρόνο άφιξης των αστικών λεωφορείων του Ο.Α.Σ.Θ. για όλες τις γραμμές, για όλες τις στάσεις και σε πραγματικό χρόνο προσφέρει η νέα ιστοσελίδα www.staseis.gr, που σχεδιάστηκε από δύο ιδιώτες για όλα τα κινητά τηλέφωνα με πρόσβαση στο διαδίκτυο. Η συγκεκριμένη ιστοσελίδα ξεκίνησε στις αρχές Δεκεμβρίου, αλλά λίγες ημέρες μετά διέκοψε τη λειτουργία της. Ο λόγος ήταν ότι ο ΟΑΣΘ θεωρεί πως τα στοιχεία των δρομολογίων αποτελούν δεδομένα του Οργανισμού και όχι δημόσια πληροφορία και κατά συνέπεια η χρήση τους από ιδιώτες και τη συγκεκριμένη ιστοσελίδα δεν θεωρείται νόμιμη !!! Ας ελπίσουμε ότι ορισμένοι θα καταλάβουν μέχρι πού φτάνουν τα όρια και οι αρμοδιότητες του Οργανισμού και θα συνειδητοποιήσουν ότι η συγκεκριμένη υπηρεσία θα αποφέρει κέρδος και στον ΟΑΣΘ αφού αναμένεται να συμβάλει στην αύξηση της επιβατικής κίνησης.

Πέτρος Κρητικός