• Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων ΣΕΣ
  • Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων ΣΕΣ
  • Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων ΣΕΣ

Ε.Δ. Τεύχος 166, Απρίλιος - Μάιος 2009 - ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Ευρετήριο
Ε.Δ. Τεύχος 166, Απρίλιος - Μάιος 2009
ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΒΗΜΑ
ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ Δ.Σ.
ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ ΜΕΛΩΝ 2009
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΠΡΟΣ ΑΠΟΦΥΓΗ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ & ΝΕΑ
ΣΥΝΕΔΡΙΑ - ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ
ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Όλες οι Σελίδες

ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Μετρό Θεσσαλονίκης

Η διάνοιξη των σηράγγων στο Μετρό Θεσσαλονίκης εξελίσσεται πλέον ομαλά. Αρχικά στις αρχές Φεβρουαρίου, ο Μετροπόντικας «Κάσσανδρος» ξεκίνησε το υπόγειο ταξίδι του από το εργοτάξιο του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού. Στη συνέχεια στα μέσα Απριλίου, ο «Κάσσανδρος», ενώ βρισκόταν στο ύψος της Πλατείας Δημοκρατίας, απέκτησε το ταίρι του, αφού ξεκίνησε εργασίες και ο δεύτερος Μετροπόντικας, η «Θεσσαλονίκη». Τα δύο μηχανήματα TBM αναμένεται να κινούνται παράλληλα και σε απόσταση μερικών εκατοντάδων μέτρων μεταξύ τους, προχωρώντας περίπου 10 μέτρα κατά μέσο όρο την ημέρα.

Παράλληλα, έχει αρχίσει η ανάπτυξη ορισμένων από τα εργοτάξια της ανατολικής πλευράς του έργου και συγκεκριμένα στους σταθμούς «Ευκλείδης», «Φλέμινγκ» και «Ανάληψη», όπου έχουν ολοκληρωθεί οι παρακάμψεις των δικτύων ΟΚΩ και η εγκατάσταση ειδικών οργάνων παρακολούθησης γεωτεχνικών και δομικών παραμέτρων.

Τέλος στις αρχές Μαΐου, δημοπρατήθηκε η επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά μήκους 5 χιλιομέτρων με 5 σταθμούς. Ο διαγωνισμός διεξάγεται σε δύο στάδια. Το πρώτο στάδιο αφορά σε νομιμοποιητικά έγγραφα και τυπικά δικαιολογητικά των υποψηφίων αναδόχων, με τελική ημερομηνία υποβολής ενδιαφέροντος στις 06.07.2009.

Υποθαλάσσια Αρτηρία Θεσσαλονίκης

Μετά την πάροδο, στα μέσα Φεβρουαρίου, του κρίσιμου ορόσημου των 18 μηνών συνολικής καθυστέρησης στο έργο, η υλοποίησή του βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο, αφού οποιαδήποτε καταγγελία δανειακής σύμβασης από τις δανειοδότριες τράπεζες ενδέχεται να οδηγήσει σε «λύση» της Σύμβασης Παραχώρησης. Κατά συνέπεια, όλα τα ενδεχόμενα για την τύχη της Υποθαλάσσιας παραμένουν ανοικτά, με αυτό της ακύρωσης να παρουσιάζει πλέον σημαντικές πιθανότητες.

Κυκλοφοριακό Θεσσαλονίκης

Πρόταση για υλοποίηση Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας για το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης κατέθεσε στα μέσα Απριλίου, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προς το Υπουργείο Μεταφορών. Το Κ.Ε.Κ. θα συντονίζει όλα τα επιμέρους κέντρα των φορέων, δηλαδή τα κέντρα: i) φωτεινής σηματοδότησης της ΔΕΣΕ, ii) ελέγχου και πληροφόρησης χρηστών εσωτερικής και εξωτερικής περιφερειακής, iii) ελέγχου και επιχειρήσεων της Τροχαίας, iv) άμεσης επέμβασης της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, v) τηλεματικής και διαχείρισης κυκλοφορίας του ΟΑΣΘ και vi) συντονισμού των ραδιοταξί.

Στο έργο, συνολικού προϋπολογισμού 2,5 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων, η εγκατάσταση του Κ.Ε.Κ. σε στρατηγικό σημείο του πολεοδομικού συγκροτήματος, νέες υποδομές (τηλεπικοινωνιακές, ηλεκτρονικές και λογισμικό), επέκταση στο σύνολο της εσωτερικής περιφερειακής του υπό ολοκλήρωση συστήματος πληροφόρησης χρηστών οδού και ανάπτυξη συστήματος καταγραφής - επεξεργασίας μετρήσεων κυκλοφορίας, με εγκατάσταση σύγχρονων συσκευών σε επιλεγμένες θέσεις του οδικού δικτύου.

Σ.Α.Σ.Θ. & Ο.Α.Σ.Θ.

Τη συγκρότηση επιτροπής διακανονισμού διαφορών μεταξύ Ο.Α.Σ.Θ. και επιβατών ανακοίνωσε ο Πρόεδρος του Σ.Α.Σ.Θ. συνάδελφος Γιάννης Τόσκας. Η επιτροπή εντάσσεται στα πλαίσια του Χάρτη Υποχρεώσεων του Οργανισμού προς τον επιβάτη - καταναλωτή και θα αποτελείται από εκπροσώπους του Σ.Α.Σ.Θ. (που θα προεδρεύει), του Εθνικού Συμβουλίου Καταναλωτή και Αγοράς και του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης. Στις συνεδριάσεις της θα έχουν δικαίωμα λόγου εκπρόσωποι του Ο.Α.Σ.Θ. και των εργαζομένων του Οργανισμού και βέβαια ο ενδιαφερόμενος μετακινούμενος πολίτης.

Ποδήλατο στη Θεσσαλονίκη

Η ποδηλατοπορεία που διοργανώθηκε πανελλαδικά στις 10 Μαΐου, διεξήχθη και στη Θεσσαλονίκη, εμπλουτισμένη από άτυπο αγώνα δρόμου και με επιπλέον σύνθημα την απόδοση των στρατοπέδων στην τοπική κοινωνία. Επιπλέον στις 4 Ιουνίου, αναμένεται να διεξαχθεί για δεύτερη συνεχή χρονιά στη Θεσσαλονίκη, η γυμνή ποδηλατοπορεία του παγκόσμιου κινήματος World Naked Bike Ride, η οποία πέρσι κατέληξε με συλλήψεις και εισαγγελικές κλήσεις.

Πέραν των παραπάνω, στη Θεσσαλονίκη έχει αναπτυχθεί το κίνημα bike respect: πρόκειται για μια πολύ αξιόλογη δράση ποδηλατών, που αποσκοπούν στο να αποκτήσει το ποδήλατο (bike) τον απαιτούμενο σεβασμό (respect), ως βασικό μεταφορικό μέσο στην πόλη και όχι μόνο ως τρόπος ψυχαγωγίας. Για το λόγο αυτό, τον τελευταίο 1,5 χρόνο, κάθε Δευτέρα και Τετάρτη, ανελλιπώς και ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών, οι ποδηλάτες με αφετηρία και τερματισμό τον Λευκό Πύργο κινούνται επί προκαθορισμένης, αλλά κάθε φορά διαφορετικής διαδρομής, μεταφέροντας το μήνυμα της δυνατότητας κίνησης του ποδηλάτου στους συγκεκριμένους δρόμους από τους οποίους διέρχονται.

Στα μέσα Μαΐου ολοκληρώθηκε από το Δήμο Θεσσαλονίκης, η επιλογή Αναδόχου για την κατασκευή δικτύου ποδηλατοδρόμων εντός των ορίων του Δήμου. Πρόκειται για δίκτυο συνολικού μήκους 12 χιλιομέτρων που εκτείνεται σε όλο το παραλιακό μέτωπο της πόλης από το Μέγαρο Μουσικής έως το Λιμάνι, με κάθετες συνδέσεις προς Ν. Σ. Σταθμό, πλατεία Δημοκρατίας, πλατεία Δικαστηρίων, Πανεπιστημιούπολη και Καυταντζόγλειο Στάδιο. Επίσης, θα υπάρχει δυνατότητα δωρεάν χρήσης ποδηλάτων και φύλαξής τους σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους. Η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται στο τέλος του 2009.

Κυκλοφοριακή Αγωγή

«Αγαπητέ οδηγέ, γιατί σταθμεύεις παράνομα το αυτοκίνητό σου; Ξέρεις ότι εμποδίζεις την κυκλοφορία, τους πεζούς και τη μητέρα μου με το καροτσάκι και το μικρό μου αδελφό;». Μια επιστολή με το παραπάνω περιεχόμενο και κεντρικό σύνθημα «Μας αγαπάτε; Προσέξτε μας» μοιράστηκε, στις 20 Μαΐου σε οδηγούς κεντρικής οδού της Θεσσαλονίκης, από μικρούς μαθητές Δημοτικού Σχολείου της πόλης με τη βοήθεια δημοτικών αστυνόμων. Πρόκειται για μια αξιόλογη προσπάθεια της Δημοτικής Αστυνομίας Θεσσαλονίκης, η οποία με επαναλαμβανόμενες δράσεις σε δημοτικά σχολεία αποσκοπεί στην κυκλοφοριακή αγωγή των μικρών μαθητών (. αλλά και των μεγάλων οδηγών, συμπληρώνουμε εμείς).

Εγνατία Οδός

Το χρονικό διάστημα Απριλίου - Μαΐου ήταν από τα πλέον σημαντικά για την Εγνατία Οδό, αφού παραδόθηκαν σε κυκλοφορία πολλά τμήματα του αυτοκινητοδρόμου και συγκεκριμένα: α) στις αρχές Απριλίου, τμήμα μήκους 2,5 χιλιομέτρων από τη σήραγγα Δρίσκου έως τον κόμβο Αράχθου, β) στα μέσα Απριλίου, τμήμα μήκους 15 χιλιομέτρων από τον κόμβο Μετσόβου έως τον κόμβο Παναγιάς, με το οποίο παρακάμπτεται η διάβαση της Κατάρας στη Θεσσαλία, ένας από τους πλέον δύσβατους εθνικούς δρόμους της χώρας, γ) στο τέλος Μαΐου, τμήμα από τον κόμβο Παναγιάς έως τον κόμβο των Γρεβενών, συνολικού μήκους 16 χιλιομέτρων, με τα οποία παρακάμπτεται όλη η ορεινή διάβαση μεταξύ Γρεβενών και Μετσόβου. Τα τμήματα που παραδόθηκαν περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων 16 σήραγγες διπλού κλάδου συνολικού μήκους 13 χιλιομέτρων και 10 γέφυρες διπλού κλάδου συνολικού μήκους 4 χιλιομέτρων, μεταξύ των οποίων η μεγαλύτερη γέφυρα της Εγνατίας, αυτή του Αράχθου, μήκους 1.036 μέτρων και η υψηλότερη γέφυρα της Ελλάδας, αυτή του Μετσόβου, με κεντρικό πυλώνα ύψους 120 μέτρων.

Με τα παραπάνω, ο κύριος άξονας έχει πλέον παραδοθεί σε κυκλοφορία κατά 99%, αφού εκκρεμεί μόνο η ολοκλήρωση δύο μικρών τμημάτων συνολικού μήκους 5 χλμ. στις περιοχές Μικρό Περιστέρι και Τύρια, καθώς και ο δεύτερος κλάδος της γέφυρας του Αράχθου.

Πέλλα

Στα μέσα Απριλίου παραδόθηκε σε κυκλοφορία η οδική παράκαμψη της πόλης της Έδεσσας. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα οδικά έργα στην Κεντρική Μακεδονία, μήκους 7 χιλιομέτρων, τμήμα του οδικού άξονα Θεσσαλονίκη - Χαλκηδόνα - Έδεσσα - Φλώρινα, που αναμένεται να έχει διπλό όφελος: αφενός για την πόλη της Έδεσσας, που αναμένεται να ανακουφιστεί από τη διερχόμενη βαριά κυκλοφορία και αφετέρου για τα φορτηγά οχήματα που θα αποφεύγουν τις καθυστερήσεις στο ανεπαρκές αστικό οδικό της πόλης. Παράλληλα, έως τις αρχές Ιουνίου αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες: α) οδικής σύνδεσης του νομού Πέλλας με την Εγνατία Οδό, μήκους 20 χιλιομέτρων και β) ολοκλήρωσης του άξονα από Χαλκηδόνα έως Έδεσσα (παρακάμψεις Γιαννιτσών και Σκύδρας).

Πέτρος Κρητικός