• Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων ΣΕΣ
  • Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων ΣΕΣ
  • Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων ΣΕΣ

Ε.Δ. Τεύχος 164, Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2008 - ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Ευρετήριο
Ε.Δ. Τεύχος 164, Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2008
ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΒΗΜΑ
ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ Δ.Σ.
ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
Η ΣΤΗΛΗ ΤΟΥ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΥ
ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ ΜΕΛΩΝ 2008
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΠΡΟΣ ΑΠΟΦΥΓΗ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ & ΝΕΑ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ
Όλες οι Σελίδες

ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Υποθαλάσσια Αρτηρία Θεσσαλονίκης

«Σκοτεινό» ακόμα παραμένει το τούνελ της Υποθαλάσσιας Αρτηρίας, αφού έως το τέλος του έτους δεν είχε ληφθεί καμία απόφαση από το ΥΠΕΧΩΔΕ για την πορεία του συγκεκριμένου έργου. Έτσι, όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ανοικτά, με αυτό της ακύρωσης να εμφανίζει πλέον πολύ μεγάλες πιθανότητες, αφού λόγω των αυστηρών προθεσμιών που προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης, τα χρονικά περιθώρια έχουν περιοριστεί πολύ.  

Μετρό Θεσσαλονίκης

Σε δοκιμαστική λειτουργία τέθηκε ο Μετροπόντικας «Κάσσανδρος» στα μέσα Νοεμβρίου. Ταυτόχρονα, ο δεύτερος Μετροπόντικας, η «Θεσσαλονίκη», βρίσκεται σε φάση συναρμολόγησης, έτσι ώστε να κινείται παράλληλα με τον Κάσσανδρο, αλλά σε απόσταση μερικών δεκάδων μέτρων από αυτόν.

Παράλληλα, προχωρούν οι διαδικασίες και ορισμένες αρχικές εργασίες για την επέκταση του Μετρό προς ανατολικά. Καταρχήν ορίστηκε ο χώρος στον οποίον θα κατασκευαστεί ο τερματικός σταθμός του Μετρό στην Καλαμαριά (σε έκταση 130 στρεμμάτων στη περιοχή του αθλητικού κέντρου της

Μίκρας), ενώ ο ΟΡ.ΘΕ. καθόρισε στη συγκεκριμένη περιοχή χρήσεις γης και όρους δόμησης για το αμαξοστάσιο του Μετρό και το σταθμό μετεπιβίβασης. Επίσης έχει ολοκληρωθεί η τοπογραφική αποτύπωση της περιοχής επέκτασης, ενώ έχουν ξεκινήσει οι πρώτες από τις 19 συνολικά γεωτρήσεις βάθους 40 μέτρων επί του προτεινόμενου άξονα του Μετρό. Τέλος, υπό σύνταξη είναι τα τεύχη δημοπράτησης της μελέτης της επέκτασης, από την οποία θα καθοριστούν και οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις.  

Ο.Λ.Θ.

Χειρότερο Χριστουγεννιάτικο μποναμά δεν μπορούσαν να φανταστούν στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης: την παραμονή των Χριστουγέννων, η Ανάδοχος κοινοπραξία Hutchinson - Alapis, που είχε πλειοδοτήσει στο διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης του ΣΕΜΠΟ του Ο.Λ.Θ. ανακοίνωσε ότι αποσύρεται, λόγω αδυναμίας υλοποίησης των υποχρεώσεών της, συνέπεια της διεθνούς οικονομικής κρίσης που έχει πλήξει και το εμπόριο. Πλέον, η επόμενη ημέρα περιλαμβάνει τρία ενδεχόμενα: α) επιλογή του 2ου Αναδόχου (εταιρεία Cosco, που έχει ήδη αναλάβει το ΣΕΜΠΟ του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς), β) ακύρωση του διαγωνισμού και προκήρυξη νέου, γ) ακύρωση του διαγωνισμού, παραμονή του δημόσιου χαρακτήρα του ΣΕΜΠΟ και ανάπτυξη υποδομών του Λιμένα από το ελληνικό κράτος.  

Εγνατία Οδός

Ένα από τα δυσκολότερα τμήματα της δυτικής Εγνατίας Οδού παραδόθηκε σε κυκλοφορία στα μέσα Νοεμβρίου. Πρόκειται για το τμήμα Ελευθεροχώρι - Νεοχώρι, μήκους 9 χιλιομέτρων, με το οποίο παρακάμπτεται ο υφιστάμενος επαρχιακός δρόμος της Παραμυθιάς και εξοικονομείται χρόνος μεγαλύτερος από 20 λεπτά. Το τμήμα αυτό, η κατασκευή του οποίου παρουσίαζε ιδιαίτερες γεωτεχνικές δυσκολίες, αποτελείται από 4 γέφυρες συνολικού μήκους 1.200 μέτρων και 4 σήραγγες συνολικού μήκους 2.300 μέτρων. Με το τμήμα αυτό, η Εγνατία Οδός έχει ολοκληρωθεί σε όλο το νομό Θεσπρωτίας, από το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας έως τον κόμβο των Σελλών.

Στις αρχές Δεκεμβρίου, ολοκληρώθηκε ένα ακόμα τμήμα, μήκους 12 χιλιομέτρων, του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας, με το οποίο παρακάμπτεται η υφιστάμενη εθνική οδός στην περιοχή της Ασσήρου.

Στα μέσα Δεκεμβρίου, το Υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο συμφώνησαν στην έκδοση κοινού ομολογιακού δανείου ύψους 400.000.000 ευρώ για τη χρηματοδότηση της ολοκλήρωσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας.

Τέλος, ενδιαφέροντα στοιχεία προέκυψαν από το Παρατηρητήριο της Εγνατίας, για τα οφέλη από τη χρήση του αυτοκινητοδρόμου εντός του 2007. Ενδεικτικά αναφέρονται τα 2,1 δισεκατομμύρια οχηματοχιλιόμετρα που διανύθηκαν (το 60% κατά μήκος του τμήματος Κοζάνη - Στρυμώνας), ο χρόνος διαδρομής μεταξύ των δύο άκρων του άξονα, που ήταν 7 ώρες και 45 λεπτά, καθώς και στοιχεία για το θόρυβο, τη ρύπανση και την αξία της γης στις περιοχές πλησίον του αυτοκινητοδρόμου. Περισσότερα στοιχεία υπάρχουν στο www.egnatia.gr  

Νέες Τεχνολογίες...

... στη διάθεση των οδηγών αναμένεται να εφαρμοστούν από τις αρχές του έτους στην Εσωτερική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης. Η τοποθέτηση καμερών διαχείρισης κυκλοφορίας σε συνδυασμό με την εγκατάσταση πινακίδων μεταβλητών μηνυμάτων (VMS) αποσκοπούν στην ενημέρωση των οδηγών, σε πραγματικό χρόνο, για πιθανά συμβάντα, κλείσιμο λωρίδων λόγω έργων, καιρικές συνθήκες, κατάσταση οδοστρώματος, χρόνους μετακίνησης κ.λπ. Σε επόμενη φάση αναμένεται σύνδεση του συστήματος ITS της Περιφερειακής με τις υπηρεσίες της Τροχαίας, της Πυροσβεστικής και του ΕΚΑΒ.  

ΑμεΑ

Το Νοέμβριο και το Δεκέμβριο, η Επιτροπή Κοινωνικής Πολιτικής του Α.Π.Θ. και η μη κυβερνητική οργάνωση «Αναπηρία Σήμερα» διοργάνωσαν, στη Θεσσαλονίκη, σειρά 4 εκδηλώσεων με θέμα «ελάτε να γνωρίσετε το χώρο των ανθρώπων με αναπηρίες». Στόχος των εκδηλώσεων ήταν η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών για το θέμα των ΑμεΑ, με ιδιαίτερη αναφορά στη δυσκολία μετακίνησης τους στη Θεσσαλονίκη.  

Χαλκιδική

Η δημοτική συγκοινωνία στον Πολύγυρο, είναι πλέον γεγονός. Από τα μέσα Δεκεμβρίου, και τις ημέρες από Δευτέρα έως Παρασκευή, οι κάτοικοι του Δήμου έχουν τη δυνατότητα δωρεάν μετακίνησης κατά μήκος δύο διαδρομών που καλύπτουν συνολικά 40 και πλέον σημεία - στάσεις της πόλης. Η δημοτική συγκοινωνία θα λειτουργήσει δοκιμαστικά για τρεις μήνες, οπότε θα αξιολογηθεί η γενικότερη λειτουργία της. Μετά την οριστικοποίηση των δύο αρχικών δρομολογίων, επόμενο στάδιο αναμένεται να είναι η επέκτασή τους προς γειτονικούς οικισμούς για την εξυπηρέτηση μαθητών που μετά τη λήξη της σχολικής βάρδιας παραμένουν στον Πολύγυρο για φροντιστήρια ή άλλες δραστηριότητες.  

Καβάλα

Σειρά παρεμβάσεων συνολικού κόστους 500.000 ευρώ θα υλοποιηθούν κατά μήκος της οδού Τενέδου, με στόχο την προστασία των πεζών. Η συγκεκριμένη οδός αποτελούσε την δυτική έξοδο της πόλης προς Θεσσαλονίκη στην προ Εγνατίας Οδού περίοδο και ήταν από τους πλέον επικίνδυνους δρόμους, αφού ουσιαστικά αποτελούσε διαμπερή οδό εντός κατοικημένης περιοχής, με υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο και πολλά βαρέα οχήματα. Μετά την ολοκλήρωση της Εγνατίας, τα οχήματα μειώθηκαν, αλλά οι ταχύτητες που αναπτύσσονται είναι μεγάλες για κατοικημένη περιοχή. Ταυτόχρονα λόγω ανάπτυξης νέων χρήσεων γης (πολυκαταστήματα, σχολεία κ.λπ.), η κίνηση των πεζών έχει πολλαπλασιαστεί, με αποτέλεσμα τα τελευταία χρόνια να έχουν συμβεί θανατηφόρα ατυχήματα με 3 νεκρούς και περισσότερους από 20 τραυματίες. Οι παρεμβάσεις περιλαμβάνουν διαμόρφωση διαβάσεων για πεζούς σε συγκεκριμένα σημεία, πύκνωση σηματοδοτών, τοποθέτηση στηθαίου ασφαλείας για την αποφυγή της διέλευσης των πεζών από οποιοδήποτε σημείο της οδού κ.λ.π.

Κομοτηνή

Μια ξεχωριστή βόλτα με το δημοτικό τουριστικό τρένο μπορεί να απολαύσει κανείς από τα μέσα Δεκεμβρίου εντός της πόλης της Κομοτηνής. Στη διαδρομή συνολικού μήκους 3,5 χιλιομέτρων, ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να ξεναγηθεί στα βασικότερα μνημεία της πόλης, όπως το βυζαντινό κάστρο, τα παλιά αρχοντικά και το αρχαιολογικό μουσείο, ενώ υπάρχουν στάσεις και σε ορισμένες σημαντικές υπηρεσίες, όπως η Λέσχη και το Δημαρχείο. Το τρένο λειτουργεί πιλοτικά με τη συνδρομή του Ε.Ο.Τ.  

Απώλεια

Στα μέσα Δεκεμβρίου απεβίωσε ο - επί πολλών ετών - πρόεδρος του Ο.Α.Σ.Θ. Χαράλαμπος Παπαδόπουλος.

Πέτρος Κρητικός