Με αφορμή τα πρόσφατα δημοσιεύματα του Τύπου, σύμφωνα με τα οποία «… η κυβέρνηση, μέσω του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών, έδωσε πράσινο φως στα φορτηγά και βυτιοφόρα να μπαίνουν στα τούνελ και να κινούνται στις εθνικές οδούς τις Παρασκευές …», ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, με συνεχή παρουσία για περισσότερο από 30 έτη στο Συγκοινωνιακό γίγνεσθαι της χώρας, επισημαίνει τα ακόλουθα:
Α. Διέλευση των βυτιοφόρων οχημάτων στις σήραγγες (τούνελ)
Α1. Η δυνατότητα ελεύθερης ή μη διέλευσης των βυτιοφόρων οχημάτων μεταφοράς υγρών καυσίμων και γενικότερα των οχημάτων με επικίνδυνα φορτία από τις σήραγγες του εθνικού δικτύου αυτοκινητοδρόμων αποτελεί ένα θέμα που συνδέεται άρρηκτα με την ασφάλεια των σηράγγων και την εν γένει οδική ασφάλεια των χρηστών.
Α2. Η ασφάλεια των σηράγγων είναι θέμα κρίσιμο και πολυσύνθετο, για το οποίο υπάρχει τόσο σε Ευρωπαϊκό επίπεδο (Οδηγία 2004/54/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 29ης Απριλίου 2004 σχετικά με τις ελάχιστες απαιτήσεις ασφαλείας για τις σήραγγες του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου) όσο και πρόσφατα σε Εθνικό επίπεδο (ΠΔ 230/07, ΦΕΚ Α’264, Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στην προαναφερθείσα Οδηγία του ΕΚ) θεσμικό πλαίσιο που – ανάμεσα σε άλλα – περιγράφει τα απαιτούμενα μέτρα προστασίας, πώς αυτά προκύπτουν, καθώς και το πώς αποφασίζεται και υλοποιείται η επιβολή ή μη των περιορισμών στη διέλευση των οχημάτων επικινδύνων φορτίων στις σήραγγες.
Α3. Ειδικότερα όσον αφορά την πρόσβαση στις σήραγγες των οχημάτων που μεταφέρουν επικίνδυνα εμπορεύματα εφαρμόζονται τα εξής μέτρα, όπως αυτά ορίζονται στη σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις οδικές μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων:
Β. Ωράριο επιτρεπόμενης κίνησης των φορτηγών οχημάτων στις Εθνικές Οδούς
Β1. Οι περιορισμοί στην κίνηση των φορτηγών οχημάτων στοχεύουν στην αποσυμφόρηση του δικτύου, τη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης, την αύξηση της οδικής ασφάλειας και την εν γένει καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας κατά τις περιόδους των κυκλοφοριακών αιχμών, όπως είναι τα Σαββατοκύριακα ιδιαίτερα κατά την περίοδο του θέρους ή άλλες εορταστικές περίοδοι καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους.
Β2. Είναι εύκολα αντιληπτό ότι τα αποτελέσματα του εν λόγω μέτρου έχουν διαφορετικό επίπεδο κρισιμότητας ανάλογα με την κάθε περίπτωση Εθνικής Οδού. Η κάθε περίπτωση έχει τα δικά της λειτουργικά χαρακτηριστικά και δυνατότητες. Κάποιες από αυτές είναι Αυτοκινητόδρομοι με 3 λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση (π.χ. τμήμα Μεταμόρφωση – Σχηματάρι) ή άλλες απλά τμήματα Οδών ταχείας κυκλοφορίας με περιορισμένα χαρακτηριστικά (π.χ. υφιστάμενο τμήμα Κορίνθου – Πατρών).
Συμπεραίνοντας: